HOME SWEET HOME~

Friday, August 26, 2011

Alin, moga kita ketemu lagi...


Malam 27 Ramadhan 1431H menyaksikan pemergian kucing kesayangan yg tertua - ALIN.
Setelah lebih 12 tahun menabur bakti, menjadi sebahagian dari keluarga ini, akhirnya Allah menarik kembali salah satu nikmat yg dikurniakanNya kpd keluarga ini.

Alin yg menjadi induk kepada generasi-generasi kucing kami. Alin yg tika kecilnya nakal dan lasak, membesar menjadi peneman setia tika di dapur. Alin yang suaranya jarang-jarang di dengar, tapi sentiasa saja memberi respon saat di panggil. "Alin!" Ekornya akan bergerak-gerak menyahut panggilan itu, walau kepalanya memandang ke arah lain. Alin yg sangat sangat suka melompat naik ke kerusi meja makan, pantang saja melihat kami hendak menjamu selera. Alin yg suka duduk di tempat-tempat pelik. Alin yg sudah berusia tapi masih comel dengan mata hijaunya yang bulat bersinar itu. Alin.... Alin...

Saat-saat akhir kehidupannya menyaksikan seekor Alin yang hilang selera makan, lemah terjelepuk, sukar untuk berjalan lagi... Memang menyedihkan. Tapi apakan daya, inilah ketetapan Allah. Masa Alin yg telah dijanjikan telah tiba. Masa kita, bila-bila pun akan tiba. Mati itu pasti. Bersediakah kita?

May we meet again Alin in Jannah, insyaAllah. Allahumma amin...


No comments: