HOME SWEET HOME~

Sunday, March 21, 2010

VERSUS

Peminat Hlovate? Mesti tahu kan dia dah keluar novel baru. Hari jumaat lalu telah mula dijual di Pesta Buku Antarabangsa kat PWTC. Dan, ehem, Along antara orang 1000 terawal yang membeli novel ni setelah berpusing-pusing PWTC ni dengan sesat-sesatnya. So dapatlah notebook yang covernya dilukis oleh Hlovate sendiri. Yay.

Sebenarnya, dah pernah baca cerita ni masa blog version dulu. Memang ada lain sikitla between blog and print version. Semalam habis baca, rasanya baru faham kenapa tajuk dia Versus. Versus atau vs - pertentangan. Basically, novel ni menceritakan pertentangan yang berlaku dalam diri seseorang. Good vs bad. Ikut perintah Allah vs ikut hawa nafsu. Macam mana nak berubah jadi baik tu memang susah, tapi kita kena lawan rasa susah tu untuk mencapai redha Allah. Bak kata Hlovate, hidup dan masa muda hanya sekali. Sanggup nak sia-siakan tanpa redha Allah?

Kalau orang yang memang minat habis dengan novel-novel Hlovate yang lain macam Aa + Bb atau 5 Tahun 5 Bulan, tak boleh nak samakan yang itu dengan Versus ni. Lain. Kalau yang dua itu santai sikit isinya, Versus pun masih santai cuma lebih berisi dan padat. Banyak ilmu dan peringatan yang diselitkan yang memang banyak kena batang hidung. Jadinya kalau baca novel ni, jangan skip part-part tazkirah tu. Paksa diri baca walaupun rasa macam tak best ke, bosan ke apa. Sebab memang bagus untuk jiwa. Tak la kita baca novel kosong buang masa je. At least ada peringatan dan nasihat yang kita dapat.

Overall, Hlovate adalah Hlovate. Gaya penceritaan sama, outline cerita pun lebih kurang sama, tapi tetap best! Baca dan berfikir. Moga mendapat iktibar dan semangat untuk berubah.

2 comments:

cLah said...

cop 1st!>
DIS HOLIDAY BREAK, dikla nak bce buku tuh dlu.
plus 9nyawa.
sape2 yg ader buku tuh, sila bwk ppulang ke rumah..ngeh2

along~ said...

ada kat along 9 nyawa. chup la puas2. buku yang dikmi beli, sume along cop dulu ye! tak sabarnye nak balik jual baju.haha